Høsten 2021 fikk vi Innovasjon Norge midler til å utvikle Hunsfos Opplevelse med nye opplevelser og attraksjoner.
Slik skal vi løfte Hunsfos Opplevelse og Hunsfos som destinasjon
Vi jobber med å utvikle Hunsfos pipa, et skuespill for våre konferansegjester og flere analoge spill til eventmarkedet.

Vi skal jobbe strategisk for å få flere gjester til Hunsfos
Elisabeth Høibo er ansatt som prosjektleder. Elisabeth har 11 års erfaring fra Visit Sørlandet (tidligere USUS).
Destinasjon Hunsfos
Vi skal jobbe med kjernefortellinger, de historiske fortellingene som gjør stedet interresant og spennende, vi skal skape gode opplevelser med etterlatt inntrykk av stedet. Gjennom våre fortellinger tar vi vare på historien.
Hunsfospipa – Venneslas landemerke. Vi jobber med forprosjekt på pipa, her har vi svært mange kreative ideer og tanker som må på plass. Multiconsult jobber nå med prosjekteringen og ser på hva som er mulig å få til.
“Mordet på Hunsfos” – et skuespill inkludert middag. Vi jobber nå må å få skrevet et skuespill og et mordmysterie som skal vises for våre kurs og konferansegjester. Skuespillet skal være klart for premiere tidlig 2023.
Hunsfos escape bokser – analoge spill for store grupper. De to første spillene er allerede ferdige og levert til Hunsfos. De første gjestene har prøvespilt allerede. Spillet baserer seg på konkursen på fabriken og hvem som står bak. Her har vi brukt gamle tegninger og bilder fra Hunsfos, navn på personer som tidligere har vært ansatt og historien i spillet baserer seg på historiske hendelser. Spillet gir deltagerne oppgaver de får brynt seg skikkelig på og bra teambuilding i gruppen som deltar. Men våre nye spill kan vi ta i mot over 300 gjester.
Gladkjøkkenet. Etter at Agnar tok over hele Gladkjøkkenet har vi jobbet med å gjøre konseptet til vårt eget med historiefortellinger fra Hunsfos. Vi fornyer oss og utvikler nye menyer og smaker, vi kjører en grønnere linje med stort fokus på lokale råvarer og kortreist mat fra lokale bønder. Menyer uten kjøtt er også på trappene.
Vi har lansert nye nettsider, med innhold våre gjester etterspør. Nettsidene oppdateres ukentlig med nytt innhold. Vi har en blogg knyttet opp til siden slik at vi kan fortelle hva vi jobber med til daglig og her kan vi være litt mer lekne og ledige i stilen.
Internasjonale gjester. Hittil i år har vi hatt besøk av rundt 40 grupper med criusegjester som har vært på omvisning og ølsmaking. Vi har også hatt besøk av internasjonale turoperatører fra hele verden på en større middag. Og et større arrangementet med turoperatører fra Nederland er på gang. Nederland et et meget spennende marked med tanke på den nye båtruten mellom Kristiansand og Groningen.
Sosiale medier. Vi er mer synlig i sosiale medier, forteller om hva vi holder på med. Vi sender også jevnlig ut nyhetsbrev med aktuelle tilbud og opplevelser til våre kunder.
Samarbeid – viktigere enn noen gang. Vi samarbeider med lokale aktører og er med i store nettverk som Pamlesus-venner, Vipers B2B, Visit Sørlandet, Ik Start, Kristiansand Næringsforening, Vennesla Næringsforening. Vi ser at nettverksbygging er viktig for å få flere gjester.
Vi er svært takknemlige for tilskuddet, dette gir oss akkurat det løftet vi trenger etter en svært utfordrende periode med to år med covid og ingen gjester.
Agnar Espegren